Bert Tijhoff
Plezier voor Mens en Dier
Home

De Gouden Marketing Formule!

3 augustus, 2009 door Bert Tijhoff
De Gouden Marketing Formule!

Heb jij net als ik de gewoonte om alle gelegenheden waar je komt te analyseren op hoe ze draaien? Ik wel. Als ik ergens kom, neem ik meestal even de tijd om naar hun marketingformule te kijken en te kijken hoe een bedrijf draait. Op mijn blog zul je dan ook vast nog wel eens vaker een bespreking gaan tegenkomen van een bedrijf of instantie die ik recentelijk heb bezocht.

Deze week bezochten wij het Verkeerspark Assen. Zij hebben een leuke formule gekozen die ik je in onderstaande video uit de doeken zal doen.

YouTube voorvertoningsafbeelding

In de video heb je gehoord dat Verkeerspark Assen gekozen heeft voor een All in One concept. Je betaalt feitelijk alleen de entreeprijs, waarna je van alle attracties gebruik kunt maken, waarbij de catering ook nog eens gratis is. Je kunt net zoveel kofffie, thee en limonade drinken als je wilt. Maar ook patat, kroket, frikadel, broodjes, soep, ijsjes en meer eten als je wilt.

Dat klinkt voor mij als consument ontzettend aantrekkelijk. En dat allemaal voor de prijs van nog net geen € 16,- per persoon. Feitelijk weet je van te voren wat je die dag kwijt zult zijn. Meer hoeft het niet te kosten.

Inderdaad, maar de eerste upsell werd ons al bij de kassa aangeboden en daar zei ik net zoals de meesten ja op. Ze vroegen namelijk of we voor de jongens ook een rijbewijs wilden hebben. Voor € 1,50 per stuk kregen we die mee.

Toch al € 3,- meer uitgegeven dan ik had verwacht en ik was nog niet eens binnen. Slimme zet van deze onderneming. Stel dat 100.000 mensen hier per jaar ja tegen zeggen, dan genereer je met 1 vraag toch € 150.000,- extra. Daar wil ik best een vraag voor stellen.

De tweede upsell was of ik extra kaartjes voor de kinder karts wilde hebben. Per entree kregen we er 1 ter waarde van € 1,50. Een mooie bonus. Maar als je vaker wilt, moet je dus voor deze ene attractie wel bij betalen.

Kan zo’n All in One concept er nu wel uit? Of is een lagere entree met verkoop van consumpties interessanter?

Zonder consumpties verwacht ik niet dat men meer dan € 10,- à € 11,- per persoon zou kunnen vragen. Om aan dezelfde omzet te komen, moet er gemiddeld € 5,- à € 6,- per persoon geconsumeerd worden. Of dat gemiddeld gehaald zal worden is maar de vraag. Een aantal mensen zal namelijk zijn eigen broodtrommel meenemen.

Maar stel dat het wel dezelfde omzet per klant zou opbrengen, dan is deze formule toch voordeliger en wel om de volgende redenen:

  • Door de grootschalige inkoop zijn de kosten van de producten laag en valt een schaalvoordeel te behalen.
  • Het personeel kan veel efficiënter worden ingezet.
  • Maar de allerbelangrijkste reden is wel dat je met deze formule veel meer bezoekers zult krijgen. De bezoeker weet wat hij kan verwachten. Hij krijgt als het ware een stukje financiële zekerheid.

Meer klanten betekent meer omzet en betekent in dit geval dus meer winst. Ik denk dat dit een gouden formule voor dit park is. Zeker zo lang er maar weinig andere parken zijn die deze formule toepassen.

Wij hebben ons in ieder geval kostelijk (kost ook in de betekenis van voeding) vermaakt.

Plezier,

Bert

P.S. Ik waardeer het zeer als je een reactie achterlaat. Mocht je zelf een leuke marketing formule hebben gezien, hoor ik het natuurlijk ook graag.

Geplaatst in ondernemen

14 Reacties

  1. Marco

    een leuk voorbeeld. Je ziet dit concept steeds vaker.

  2. Glenn Mulleners

    Als je erop let en er bij na gaat denken kom je erachter dat dit inderdaad een zeer mooie formule kan zijn =-)

    Zeker in tijden wanneer men meer financiële zekerheid wil kan dit concept het verschil maken tussen succesvol zijn of niet.

  3. wim Heylen

    Bedankt voor de interessante video. In tijden van crisis kan dit wel interessant zijn. Steeds meer mensen hebben internet en zoeken de prijs van het park op. Ze weten precies hoeveel ze betalen. aan het park gekomen vertelt die verkoper dat je nog een aantal dingen extra kunt krijgen mits een meerprijs, dit kan je natuurlijk als goede ouder niet weigeren. In de horeca sector zie je die all in one formulme ook steeds meer en die zaken(in België tochà zitten steeds goed vol.

    positieve groet

    Wim Heylen

  4. Fabienne

    Wauw Bert,

    Wat een toffe video! Goed dat je over dat soort dingen nadenkt en ervan geniet! Ik moet zeggen dat ook ik dit een geweldig concept vind! Zit al meteen te kijken of ik er een keertje met mijn oppaskindje heen kan gaan! ;)

    Dank je voor deze toffe info!

    Liefs,

    Fabienne

  5. DR CYJ 髮胜肽健髮療程

    FineScan 會在肌膚上製造數以千計的細小深入傷口,即所謂的顯微加熱區(microthermal zone),但要確保每次治療時皆有部份組織不受能量影響,於是,每一個顯微加熱區的作用雖然強烈而明顯,但周圍都包覆著正常且結構完整的皮膚組織,使傷口能在短時間內癒合,並替換之前有缺陷的受損組織。Finescan不僅可讓表皮新生,更可促進深層膠原再生,從內而外徹底喚醒細胞,瞬時找回年輕時的肌膚狀態。憑藉最新的雙軸技術,FINESCAN 6可治療 – 面部 – 頸部 – 暗瘡凹凸洞 – 增生性疤痕

  6. 醫學美容 方式 cosmetic.wiki

    Life 人生 @ 察爾斯大夫 美麗殿堂 Dr. Charles Meridien Palace :: 痞客邦 :: Life 人生

  7. 醫學美容 神敷 cosmetic.wiki

    Kameria 凱蜜菈 【身體保養】美體咖啡角質沐浴霜 Coffee Exfoliating bath Cream的商品介紹 Kameria 凱蜜菈,身體保養,美體咖啡角質沐浴霜 Coffee Exfoliating bath Cream

  8. 游衣

    為真皮乳頭層傾注BB膠原蛋白,瞬間回復肌膚彈性和緊緻。

  9. 醫學美容 推薦 cosmetic.wiki

    [彩妝] 妙巴黎三支唇彩:戀法魔幻經典唇彩超水感液態唇膏戀愛升溫親我親我筆 @ 潮流、美妝、消費 創造個人化風格的女性社群 PIXstyleMe [彩妝] 妙巴黎三支唇彩:戀法魔幻經典唇彩超水感液態唇膏戀愛升溫親我親我筆

  10. 醫學美容 眼影 cosmetic.wiki

    Sigma 【刷具】E30 – PENCIL – AQUA HANDLE的商品介紹 UrCosme (@cosme TAIWAN) 商品資訊 Sigma,刷具,E30 – PENCIL – AQUA HANDLE

  11. 醫學美容 超效 cosmetic.wiki

    L`OREAL PARiS 巴黎萊雅 【玻尿酸抗皺微導系列】玻尿酸抗皺微導精華的商品介紹 L`OREAL PARiS 巴黎萊雅,玻尿酸抗皺微導系列,玻尿酸抗皺微導精華

  12. 醫學美容 Teosyal® Redensity II 熊猫針

    SMAZ換能器傳送更穩定,更安全,更有效,和疼痛更少的HIFU能量。 SMAZ不需要應用較高的能量便可到達浅肌肉腱膜層。主要治療:-抬頭紋 -眉間紋 -鼻樑紋 -魚尾紋 -法令紋 -淚溝 -木偶紋 -垂直唇紋 -嘴角紋 -頸紋

  13. Football Solutions UEFA Europa League - København - Peter Ankersen

    Mike Ashley’s lawyers have insisted the Newcastle owner had been joking when he told a journalist he was ready to sack manager Alan Pardew. Mike Ashley says Alan Pardew will be SACKED if Newcastle lose to Stoke on Monday… before claiming it was a joke

  14. futbol.run Mathilde Bourdieu

    Tottenham goalkeeper Hugo Lloris has no doubt Kylian Mbappe, Thomas Lemar and the rest of France’s ‘fantastic’ new generation would flourish in the Premier League. Tottenham goalkeeper Hugo Lloris praises France’s young stars and says they are ready for the ‘best level’

Reageer op dit bericht

Let op:In sommige gevallen moet een bericht eerst goedgekeurd worden door de beheerder. Het kan dan wat langer duren voordat een reactie geplaatst is.